Τι είναι το τμήμα ένταξης;

Το τμήμα ένταξης αποτελεί μια δομή υποστήριξης μαθητών με δυσκολίες στη μάθηση.  Ουσιαστικά αποτελεί παράλληλη –  τάξη του γενικού  σχολείου, όπου ο δάσκαλος ειδικής αγωγής προσφέρει συστηματική παιδαγωγική υποστήριξη στους μαθητές, με μακροπρόθεσμο στόχο να αμβλυνθούν οι δυσκολίες τους και να μπορούν να παρακολουθούν επιτυχώς την τάξη τους.

Ποια μαθήματα διδάσκονται στο τμήμα ένταξης;

Η βοήθεια που παρέχεται είναι ανάλογη με τη δυσκολία του κάθε μαθητή. Κυρίως, οι τομείς που εντοπίζονται οι δυσκολίες, είναι η Μαθησιακή Ετοιμότητα, Γλώσσα, Μαθηματικά,  Κοινωνικές Δεξιότητες και  Συμπεριφορά.

Ποιοι μαθητές φοιτούν στο τμήμα ένταξης;
Στο Τμήμα Ένταξης μπορούν να φοιτούν οι μαθητές:
Α) που έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική υπηρεσία (π.χ. ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ, Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο).

Β) που δεν έχουν γνωμάτευση αλλά έχει παρατηρηθεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης ότι παρουσιάζουν σημαντικά κενά στα μαθήματα της τάξης τους. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η αξιολόγηση του μαθητή από τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και η σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου.

Πως λειτουργεί το Τμήμα Ένταξης:

Α) Εξειδικευμένο ατομικό πρόγραμμα για μαθητές που χρειάζονται εξατομικευμένη παρέμβαση.  Το πρόγραμμα αυτό δύναται να παρέχεται με συνεκπαίδευση μέσα στην γενική τάξη του μαθητή.
Β) Εξειδικευμένο πρόγραμμα, κοινό για ομάδες μαθητών με παρόμοιες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Ποιους δισταγμούς αντιμετωπίζει ο γονέας για το Τμήμα Ένταξης :

“Το παιδί μου δεν έχει μαθησιακές δυσκολίες, απλώς τον δυσκολεύουν κάποια μαθήματα γιατί να πάει στο τμήμα ένταξης;”
Περίπου το 15-20% του μαθητικού πληθυσμού μπορεί να παρουσιάσει δυσκολίες στη μάθηση σε οποιαδήποτε τάξη. Αν υπάρξει άμεση και συστηματική παρέμβαση στη συγκεκριμένη δυσκολία, το παιδί θα καταφέρει να την ξεπεράσει και να ακολουθήσει το ρυθμό της τάξης του. Αντιθέτως, αν η παρέμβαση δεν γίνει άμεσα, τότε τα κενά θα συσσωρευτούν και θα χρειάζεται  μεγαλύτερη προσπάθεια και περισσότερες ώρες διδασκαλίας για να αμβλυνθούν.

“Θα κοροϊδεύουν το παιδί μου ότι δεν τα καταφέρνει και πηγαίνει στο Τμήμα Ένταξης”


Μέσα στην τάξη όλοι οι μαθητές γνωρίζονται. Κάθε μαθητής καταλαβαίνει τις αδυναμίες του και τα δυνατά του σημεία. Αυτά, όμως τα αντιλαμβάνεται και για όλους τους συμμαθητές του και ασκεί κριτική, είτε πάει στο τμήμα ένταξης είτε όχι. Δεν πρόκειται να προστατέψουμε το παιδί μας από μια ενδεχόμενη κοροϊδία με το να μην το στείλουμε για βοήθεια στο Τμήμα Ένταξης. Δυστυχώς αυτό μπορεί να συμβεί και μέσα στην ίδια του την τάξη. Αντίθετα η συμμετοχή του στο Τμήμα θα ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του, καθώς θα του προσφέρει δεξιότητες που μέχρι τότε δεν είχε στην κατοχή του και αυτό σταδιακά θα του αναγνωριστεί και μέσα στην τάξη με αποτέλεσμα να κερδίσει εκ νέου την αυτοεκτίμηση του.